Ομιλία Βουλευτή ΚΚΕ Χ. Χαραλάμπους στη Βουλή στη συζήτηση του Νομοσχεδίου για τις μεταμοσχεύσεις

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς έχουμε τοποθετηθεί επαρκώς στην Επιτροπή για το σχέδιο νόμου που συζητούμε. Θα ήθελα, λοιπόν, να επαναλάβω ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας είναι υπέρ της δωρεάς οργάνων και υπέρ των μεταμοσχεύσεων, αλλά με όρους και προϋποθέσεις.

Αυτό το σχέδιο νόμου ουσιαστικά ρίχνει στάχτη στα μάτια του κόσμου ότι με τα μέτρα που παίρνονται θα αυξηθούν οι δότες. Όμως, την ίδια στιγμή εισάγει τον ιδιωτικό τομέα στο παιχνίδι των μεταμοσχεύσεων και βέβαια πολύ περισσότερο τις ιδιωτικές τράπεζες ομφαλοπλακουντιακού αίματος.

Εμείς θεωρούμε ότι η μοναδική πηγή οργάνων για τις μεταμοσχεύσεις είναι η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας. Και αντί η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας να πηγαίνει μπροστά μέσα στο δημόσιο σύστημα υγείας, πάει πίσω. Τη στιγμή που χρειαζόμαστε -με τους μετριότερους υπολογισμούς- δυόμισι χιλιάδες κρεβάτια, αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόνο πεντακόσια εβδομήντα κρεβάτια Μονάδας Εντατικής Θεραπείας και βέβαια και αυτά πολύ κακά στελεχωμένα. Έτσι, χιλιάδες όργανα χάνονται είτε από ανθρώπους που πεθαίνουν, περιμένοντας ένα κρεβάτι στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας είτε μέσα στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, όταν πεθαίνουν, αφού δεν υπάρχει το κατάλληλο, το εξειδικευμένο προσωπικό να προωθήσει τη μεταμόσχευση, σε συνεννόηση βέβαια και με τους συγγενείς.

Στα άρθρα που έχουν εναπομείνει: Στα υπόλοιπα που έχουν ψηφιστεί, εμείς έχουμε τοποθετηθεί. Θεωρώ ότι από εκεί μπορεί να υπάρξει συμπέρασμα στην Επιτροπή.

Στο άρθρο 64 εμείς, κυρία Πρόεδρε, ψηφίζουμε «κατά». Στο άρθρο 65 ψηφίζουμε «παρών». Στο άρθρο 66 θεωρούμε ότι υπάρχουν κάποιες λίγες θετικές διατάξεις, αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των προστιθέμενων διατάξεων κινούνται προς αρνητική κατεύθυνση. Γι’ αυτό, το καταψηφίζουμε. Στο άρθρο 67 και 68 ψηφίζουμε «παρών».

Στην τροπολογία που αφορά τα φάρμακα: Μια βασική θέση του κόμματός μας είναι ότι το φάρμακο είναι κοινωνικό αγαθό και όταν εξακολουθεί και θεωρείται εμπόρευμα και άρα πηγή κέρδους, δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τις λαϊκές ανάγκες. Το φάρμακο σήμερα όσο και η έρευνα για το φάρμακο, η παραγωγή, η διάθεση και ο καθορισμός των τιμών στο φάρμακο, εξαρτώνται από τα μονοπώλια του φαρμάκου, τους μεγαλοεισαγωγείς και τους χονδρεμπόρους. Στόχος διαχρονικά και του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας είναι η δραστική μείωση της κρατικής, αλλά και της ασφαλιστικής και της εργοδοτικής δαπάνης και βέβαια, η αύξηση της ιδιωτικής, δηλαδή αυτά που θα πληρώνουν οι εργαζόμενοι μέσα από τη λίστα και γενικά, μέσα από τον περιορισμό της συνταγογράφησης φαρμάκων.

Η λίστα φαρμάκων έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί μηχανισμό άγριων περικοπών για τα λαϊκά στρώματα. Με ή χωρίς τη λίστα, οι ασθενείς επιβαρύνονται με τεράστια ποσά πληρωμών και οι βιομήχανοι, των οποίων τα συμφέροντα στηρίζει η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, όπως προηγουμένως και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αποσπούν τεράστια κέρδη, εκμεταλλευόμενοι την υγεία του λαού. Αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι ότι ο λαός πληρώνει εισφορές, συμμετοχές ή και εξ ολοκλήρου τις τιμές στα φάρμακα.

Στο άρθρο 1 της τροπολογίας, κύριοι συνάδελφοι: Κατ’ αρχήν, το καταψηφίζουμε. Θέτουμε, όμως και ορισμένα ερωτηματικά. Το άρθρο, ενώ μιλάει για τις τιμές αναφοράς, την ίδια στιγμή αυτό αναιρείται, αφού προβλέπει ύπαρξη θετικής διαφοράς ανάμεσα στην τιμή του φαρμάκου και στην τιμή αναφοράς. Εμάς βεβαίως μας ενδιαφέρει τι θα γίνει με τους ασφαλισμένους. Θα έχουν κανένα όφελος από την οποιαδήποτε επιστροφή; Απολύτως τίποτα. Το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης είναι πώς από τα κρατικά ταμεία να δίνονται όλο και λιγότερα για τη φαρμακευτική δαπάνη και την κοινωνική ασφάλιση. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, στις περικοπές ιατροφαρμακευτικής δαπάνης…

Με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, λοιπόν, προβλέπεται η περικοπή από τη φαρμακευτική δαπάνη άλλων 365 ευρώ, τα οποία αν προσθέσουμε στα 735 εκατομμύρια ευρώ, μας κάνουν 1.100.000.000 ευρώ, που θα προέλθουν βέβαια από τις τσέπες των εργαζομένων.

Αυτές οι ρυθμίσεις είναι ένας κρίκος στην αλυσίδα για την εφαρμογή του βασικού πακέτου παροχών.

Με την ευκαιρία –το είχαμε ρωτήσει και στην Επιτροπή- αλήθεια, πόσα χρήματα έχουν φτάσει μέχρι στιγμής σαν επιστροφή με το περίφημο rebate από τους φαρμακοβιομήχανους; Γνωρίζουμε ότι αυτό δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα, αλλά σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς που όλοι επικαλούνται σαν δικαιολογία ή και σαν πραγματικότητα την οικονομική κρίση, εμάς μας ενδιαφέρει και το τελευταίο ευρώ που επιστρέφεται από το μεγάλο κεφάλαιο.

Στο άρθρο 1 της τροπολογίας ψηφίζουμε «κατά». Στο άρθρο 2 που είναι οι διατάξεις τιμολόγησης φαρμακευτικών προϊόντων, για το κόμμα μας το ζήτημα δεν είναι ποιος ή ποιοι Υπουργοί θα εκδίδουν τα δελτία τιμών. Για μας ασφαλώς αποτελεί βασικό ζήτημα η κατάργηση της πατέντας και η επιστημονική γνώση να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες.

Στην παράγραφο 4 αναφέρεται η διαδικασία και ο τρόπος με τον οποίο θα μπαίνουν πρόστιμα σε φαρμακευτικές εταιρείες –τα οποία θα καθορίζονται από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης- όταν αυτές δεν καταθέτουν αληθή στοιχεία. Εμείς σ’ αυτό το άρθρο ψηφίζουμε «παρών», παρόλο που ξέρουμε ότι όσο υπάρχει εξουσία των μονοπωλίων, δεν έχουμε αυταπάτες ότι μπορεί να λυθεί ουσιαστικά το πρόβλημα.

Στο άρθρο 3 είναι οι διατάξεις φαρμακείων. Το μέτρο συνδέεται με την πολιτική που διατηρεί και ενισχύει το φάρμακο ως απλησίαστο εμπόρευμα για το μεγάλο μέρος των λαϊκών στρωμάτων. Συνδέεται επίσης με την προοπτική ελέγχου του λιανικού εμπορίου από τις μεγάλες επιχειρήσεις. Το καταψηφίζουμε.

Το άρθρο 4 ουσιαστικά αναφέρεται σε μέτρα που ρυθμίζουν την μοιρασιά των κερδών ανάμεσα στις διάφορες μερίδες του κεφαλαίου που ασχολούνται με το φάρμακο και γι’ αυτό ψηφίζουμε «παρών».

Για τη δεύτερη τροπολογία εμείς λέμε ότι ουσιαστικά ο μεγαλύτερος αριθμός των παραγράφων του συγκεκριμένου άρθρου που έχει κατατεθεί ως τροπολογία στο νομοσχέδιο αφορούν κατά κύριο λόγο διοικητικές αλλαγές στις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ. Αποσαφηνίζεται μάλιστα ότι αποτελεί φορέα κοινωνικής ασφάλισης.

Καμία όμως από τις αλλαγές που προτείνονται, όπως αυτές που αναφέρονται και αφορούν την αναδιάρθρωση των οργανικών μονάδων της κεντρικής υπηρεσίας και άλλες, δεν αλλάζουν τον αντιλαϊκό χαρακτήρα του ΕΟΠΥΥ. Δεν παύει δηλαδή ο ΕΟΠΥΥ να αποτελεί βασικό στοιχείο των αναδιαρθρώσεων στο χώρο της υγείας, «εργαλείο» παραπέρα περικοπών σε παροχές υγείας και σε φάρμακα που έχουν ανάγκη οι εργαζόμενοι και τα λοιπά λαϊκά στρώματα. Πρέπει να αποτελεί φορέα μέσα από τον οποίο θα παρέχονται ενιαία σε όλους τους ασφαλισμένους ελάχιστες υπηρεσίες υγείας, να είναι ένας μηχανισμός που θα διευκολύνει την παραπέρα χρηματοδότηση του ιδιωτικού και εμπορευματοποιημένου δημόσιου τομέα υγείας μέσω των συμβάσεων που θα συνάπτει με τις ιδιωτικές ή δημόσιες επιχειρήσεις υγείας.

Οι επιμέρους ρυθμίσεις αφορούν τη λειτουργία του ΟΠΑΔ, όπως η χρηματοδότηση που αποκτά τα νομικά χαρακτηριστικά εισφοράς εργοδότη-εργαζόμενου ή μπορεί να προσδιορίζεται ο τρόπος είσπραξης των εισφορών υπέρ του οργανισμού. Η βεβαίωση αυτών και κάθε άλλη λεπτομέρεια υπηρετούν την μετατροπή τους σε ταμείο.

Το ουσιαστικό όμως ζήτημα για τους εργαζόμενους στο Δημόσιο είναι ότι με την κρατική χρηματοδότηση κατά 5,1% και με τη μεταφορά της στον ΕΟΠΥΥ σηματοδοτείται ακόμα μεγαλύτερη μείωση της κρατικής ευθύνης για παροχές υπηρεσιών υγείας για φάρμακα. Το πλαφόν της κρατικής χρηματοδότησης σημαίνει ότι θα αυξηθούν ακόμα περισσότεροι οι εξετάσεις, οι θεραπείες και τα φάρμακα που πληρώνουν από την τσέπη τους οι ασφαλισμένοι.

Ήδη εκτός από τη συμμετοχή του 25% στη φαρμακευτική δαπάνη, εκτός από τις πληρωμές για φάρμακα που δεν συνταγογραφούνται επιβαρύνονται και με την αρνητική λίστα φαρμάκων, την αρνητική λίστα ζωτικών εργαστηριακών εξετάσεων που πρόσφατα έχουν εγκριθεί και εφαρμόζονται, ενώ ετοιμάζεται και η νέα λίστα φαρμάκων. Κανένας, βέβαια, δεν εγγυάται ότι θα δοθεί ακόμα και αυτή η χρηματοδότηση, αφού η Κυβέρνηση αξιοποιώντας την κρίση μειώνει την κρατική χρηματοδότηση στα ασφαλιστικά ταμεία και συνολικότερα στις δημόσιες υπηρεσίες υγείας.

Ορισμένες ρυθμίσεις που αφορούν στους εργαζόμενους –για το ΙΚΑ μιλώ- δεν μας βρίσκουν συνολικά αντίθετους, έστω και αν έχουν περιορισμένο χαρακτήρα. Επιμένουμε σε κάθε περίπτωση να μονιμοποιηθούν χωρίς όρους και προϋποθέσεις όλοι οι εργαζόμενοι με δελτίο παροχής υπηρεσιών ή με άλλες μορφές ελαστικών σχέσεων εργασίας. Την τροπολογία αυτή το Κομμουνιστικό Κόμμα της Ελλάδας την καταψηφίζει.

Ευχαριστώ.

(Δευτερολογία Χαραλάμπους)

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Για τις πολιτικές εξελίξεις τοποθετήθηκα στην πρωτολογία μου. Εξ άλλου τοποθετήθηκε αρκούντως και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος μας, γι’ αυτό θεωρώ περιττό να επαναλάβω πάλι τα ίδια.

Όσον αφορά το νομοσχέδιο, κύριε Πρόεδρε, εμείς από την αρχή και με σαφήνεια τοποθετηθήκαμε και είπαμε ότι είναι ένα νομοσχέδιο που με τις διατάξεις του ελάχιστα ή και μηδενικά θα αυξήσει τον αριθμό των μεταμοσχεύσεων, γιατί ο μόνος τρόπος για να αυξηθεί αποτελεσματικά ο αριθμός των μεταμοσχεύσεων είναι μέσα από ένα σύγχρονο, δημόσιο, δωρεάν σύστημα υγείας και κύρια μέσα από τη βελτίωση των απαράδεκτων συνθηκών που υπάρχουν σήμερα όσον αφορά τον τομέα των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας.

Επαναλαμβάνω ότι πρέπει η χώρα μας με τις πιο ελάχιστες –αν θέλετε- προβλέψεις να έχει δυόμισι χιλιάδες κρεβάτια μονάδων εντατικής θεραπείας και έχει πεντακόσια εβδομήντα και αυτά είναι ελάχιστα στελεχωμένα.

Την ίδια στιγμή που συμβαίνουν όλα αυτά, με το νομοσχέδιο επιχειρείται να περάσει η Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ιδιωτικοποίηση των μεταμοσχεύσεων, μια Οδηγία που λέει ότι μεταμοσχευτικά κέντρα είναι ή δημόσια νοσοκομεία ή άλλοι φορείς, ιδιωτικοί δηλαδή, όπως επίσης με το νομοσχέδιο δημιουργούνται οι οργανισμοί αφαίρεσης οργάνων που θα είναι είτε στις μεταμοσχευτικές ομάδες του δημοσίου είτε στα ιδιωτικά νοσοκομεία και κλινικές.

Την ίδια πάλι στιγμή πραγματικά επιχειρείται και αν ψηφιστεί, ουσιαστικά θα γίνει πράξη η νομιμοποίηση, κύριε Πρόεδρε, του εμπορίου ελπίδων που γίνεται μέσα από τις ιδιωτικές τράπεζες ομφαλοπλακουντιακού αίματος. Αν θέλετε, συμβαίνει το παράδοξο, ενώ το νομοσχέδιο δέχεται ότι η αυτόλογη χρήση ομφαλοπλακουντιακού αίματος και κυττάρων έχει ουσιαστικά μηδενική πραγματικά σημασία και ενώ ξέρουμε όλοι ότι οι ιδιωτικές τράπεζες ομφαλοπλακουντιακού αίματος ουσιαστικά μόνο για αυτόλογη χρήση χρησιμοποιούνται, εντούτοις, όπως είπα, μέσα από ένα –αν θέλετε- εμπόριο ελπίδας ουσιαστικά τρομοκρατείται ο κόσμος και πληρώνει πανάκριβα για να διατηρεί ομφαλοπλακουντιακό αίμα, την ίδια στιγμή που πραγματικά καμιά ουσιαστική αξία δεν έχει αυτό το πράγμα.

Για τις τροπολογίες, κύριε Πρόεδρε, ήταν χαρακτηριστική η τοποθέτηση του κυρίου Υφυπουργού, του κ. Τιμοσίδη, που εν τη ρύμη του λόγου σας –και εμείς λέμε ότι γλώσσα λανθάνουσα λέει την αλήθεια- το αποκαλέσατε νομοσχέδιο που αφορά το φάρμακο. Περί νομοσχεδίου πράγματι επρόκειτο και ουσιαστικά ήρθε σαν μια απλή τροπολογία, με αποτέλεσμα να μην έχουμε το χρόνο να τοποθετηθούμε. Ήταν χαρακτηριστικό.

Εμείς είπαμε ότι με την αφαίρεση φαρμάκων από τη λίστα για τη μεταφορά τους στη λίστα των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων θα κέρδιζε το κράτος, σε βάρος των ασφαλισμένων βέβαια, 1.100.000.000 ευρώ. Ο κ. Τιμοσίδης και ο κύριος Υπουργός είπαν ότι θα κερδίσει το κράτος 1.300.000.000 ευρώ. Τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών των χρημάτων θα την πληρώσουν από την τσέπη τους οι ασφαλισμένοι».

Πηγή

Advertisements
This entry was posted in Βουλή των Ελλήνων, Μεταμοσχεύσεις and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s